1. En sammanhållen läkarutbildning som omfattar grundutbildning och AT fram till legitimation
2. En nationellt samordnad examination inför legitimation
3. En starkt akademiskt förankrad läkarutbildning
4. Anpassning till EU och Bologna
Fyra väldigt viktiga områden som kan diskuteras en längre tid. Det som dock slog mig och som är genomgående när man diskuterar framtidens läkarutbildning och nya curricula är att man aldrig utgår ifrån hur man vill att morgondagens läkare ska vara, vilka kompetenser man vill att denne ska besitta och utifrån det försöker forma en utbildning med syftet att utbilda dessa. Istället utgår man från andra änden, bestämmer hur man ska examinera och vilken pedagogisk modell som passar bäst och så får slutprodukten bara komma till. Inte konstigt att de försök som görs runt om i landet nu på att omforma läkarutbildningarna misslyckas. Lidande blir vi studenter som inte får den utbildning vi behöver och därmed är sämre förberedda för det framtida yrkeslivet. I förlängningen är det patienten som bli lidande.
För övrigt blev jag omnämnd i veckans nyhetsbrev från Högskoleverket och i förra veckan publicerade jag och OMSiS en artikel om handledningens brister på kliniken i Läkartidningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar