onsdag 1 oktober 2008

Kvalité på utbildningen

Kvalité på utbildningen är vad symposiet i Linköping som jag just nu är på handlar om. Många intressanta perspektiv och tankar har presenterats. En sak som fick mig att tänka, och som jag ej tänkt färdigt på, var när, (och detta kom från en studentrepresentant), det påpekades att man ska lyssna till studenterna, men inte alltid, t.ex. i fallet duggor. Även om studenterna gillar att ha många duggor så ska man inte ha det då det går emot all forskning om medicinsk pedagogik och att studenterna under utbildningens gång inte vet sitt eget bästa. Kontentan blir ju att man i så fall bara ska lyssna på vad studenterna har att säga när det lämpar sig, annars kan man bortse från det. Jag har lite svårt för att förstå resonemanget.

Idag kommenterar jag i Dagens Medicin skrivelsen om handledning, som publicerades i förra numret av Läkartidningen.

Inga kommentarer: