måndag 25 maj 2009

Europaturné och läkartidningen

Det har varit en hektisk period med sluttentor och diverse utlandsresor i MSFs regi.

Förra helgen var jag och min kompanjon Alexandra på besök i Oslo för att träffa våra nordiska kollegor. Ett intressant och givande möte. Det vi ska fokusera vårt gemensamma arbete på den närmaste tiden är core curriculum och hur det ser ut i de olika länderna. Kan vi få de mer samstämmiga? Vi ska även titta lite mer på AT och hur situationen ser ut. I Sverige pågår ju just nu en högaktuell diskussion om dess vara eller icke vara, vilket jag tidigare nämnt. I senaste numret av läkartidningen finns en artikel om just ämnen där jag är med och uttalar mig.

Denna helg har jag varit i Cluj i Rumänien och Budapest i Ungern för att träffa de svenska studenter som läser i utlandet och utgör MSF Utland. Det var väldigt spännande och roligt att få träffa så många drivna studenter och ta del av hur deras situation ser ut. Det underlättar mitt arbete när jag ska företräda dem när jag har en bättre inblick i deras liv och vardag. En stor och viktig sak som vi ska verka för är att landstingen förstår vikten och nyttan av att låta dessa studenter göra sommarpraktik/auskultation inom vården. Studenterna får erfarenhet av svenska sjukvården, vilket är det de behöver och landstingen har ett ypperligt tillfälle att rekrytera drivna och motiverade läkarstudenter samt få inblick i vad de kan.

1 kommentar:

Alexander Lohoff sa...

Tack för besöket i Cluj, mycket trevligt!