tisdag 17 november 2009

SACO-kongress

De senaste två dagarna har det varit SACO-kongress. Denna hålls var fjärde år och jag hade förmånen att vara ett av Läkarförbundets ombud. Jag satt med i utskottet som behandlade frågor kring utbildning och högskolan, det enda utskott som faktiskt satt hela tiden ut och inte slutade tidigare. Som ni kanske förstår så hade vi långa och livliga diskussioner. Hetast blev den om utbildningsavgifter i Högskolan. SACO studentråd och SULF hade motionerat om att SACO ska ta avstånd från utbildningsavgifter. SACO hade lite svårt att acceptera det. Precis i linje med Läkarförbundets politik i frågan så stödde jag motionärerna. Tyvärr fick vi inte gehör i utskottet. Inte heller i plenum fick vi igenom det. Det styrelsen menar är att även om de kanske inte tycker att utbildningsavgifter är att föredra så vill man inte ha en satt ståndpunkt, utan att den ska kunna ändras. Jag reserverade mig självklart mot fullmäktiges beslut då jag tycker att principen om en fri högre utbildning som vi har i Sverige är något som vi ska vara stolta över och värna om. För mig är det inte tänkbart att tumma på denna princip.

Idag hittade jag på nätet en intervju med mig i Örnsköldsvik Allehanda från september om utlandsstuderande läkarstudenter. Lite roligt att jag helt missat den tidigare...

2 kommentarer:

Anna Ekström sa...

Mycket bra jobbat och väl argumenterat på kongressen, Yosef!

Song sa...

Fördömt!
Hur skall vi kunna bli en ledande utbildningsnation om vi driver universiteten som sovjetiska kollektivjordbruk?
Tack och lov för att andra förbund inte är lika socialkonservativa som Läkarförbundet!