torsdag 1 januari 2009

Fråga lokföraren

När jag var i Göteborg och hälsade på Sofia så blev jag konfunderad över tågens vagnsnummer, så jag skrev till Fråga lokföraren i tidningen Kupé. Nedan ses vår korrespondens:

Från mig till lokföraren Arne
Hej Arne!
Tack för en trevlig och läsvärd spalt!
I söndags åkte jag tåg hem från Göteborg till Stockholm, Intercity. Jag uppmärksammade då att vagnsnumrena började med 11 och fortsatte sedan med 12, 13, 15 och 16. Min fråga är varför man börjar med 11 och inte 1 och varför man har hoppat över 14. Jag frågade konduktören på tåget som inte hade ett svar. Vet du varför det är så?
Hälsningar, Yosef

Från lokföraren till mig
Hej Yosef.
Ibland verkar mycket vara onödigt och konstigt. Numreringen beror på att intercitytågen börjar på 10-tal. Alltså är vagn 11 detsamma som 1. Detta för att skilja från X2000 som har en mer logisk numrering. Där är det i nummerordning. X2-orna går alltid med 5-6 vagnar och när det är ett 5-vagnars-set saknas vagn 1. Det har med bokningen att göra för vagn 1 och 2, som är förstaklassvagnar, har samma stolsplacering. På Intercity lägger vi till en etta framför.
Just att vagn 14 inte fanns angiven beror på att detta var en restaurangvagn utan sittplatser. Den fanns med i tåget men är onumrerad. Ibland måste vi byta ut denna vagn till en bistro eller kioskvagn. Då dyker vagn 14 upp för då finns det sittplatser i den som går att boka.
För att göra det krångligt nu när jag svarar så blir vagnar i X2000 numrerade med 11, 12, 23 osv när vi kör med två tågset ihopkopplade. Är det bakre tågsetet ett 5-vagnarsset börjar numreringen med 12. Och när tåget går norrut är det baklänges numrering. När du åkte hem från Göteborg var tåget nog numrerat baklänges 16, 15, Restaurang, 13, 12, 11. Så i all denna oreda finns det logik och tradition.
Hälsningar, Arne

Inga kommentarer: