lördag 18 april 2009

SACO Studentråds förbundskonferens

Idag och imorgon sitter jag i SACO studentråds förbundskonferens. Huvuddelen av mötet kommer att gå åt att arbeta fram SACO studentråds nya visionsprogram. Ett väldigt viktigt arbete då det är vad de ska tycka de närmaste åren. Idag har vi dock tema Europaparlamentsvalet. Just nu har vi en paneldebatt mellan några unga representanter från bla vänsterpartiet, centern, kristdemokraterna, miljöpartiet och moderaterna. Innan jag åkte hit funderade jag på varför folkpartiet inte var representerade, nu vet jag, de hade inga unga namn bland toppkandidaterna... Från miljöpartiet är Zaida Catalan, KD Ella Bohlin, M Christoffer Järkeborn, C Marie Wickberg och V Hanna Löfquist.

Marie vill ta tag i jämstäldhetsproblemen i Europa, Ella vill driva KDs värderingar, Hanna förstod jag inte i introduktionen vad hon ville, Zaida vill ta tag i de riktiga problemen som den ekonomiska krisen och dess grundproblem, hon vill se ett hållbart ekonomisk system samt även kämpa för mänskliga rättigheter. Christoffer håller med Zaida och vill även lösa den internationella brottsligheten.

Inga kommentarer: