fredag 20 mars 2009

SYLFs FM

Nu sitter jag på SYLFs fullmäktige. Vi har haft en väldigt intressant diskussion om ATs vara eller icke vara. De flesta SYLFare är lite konservativa och vill behålla AT. Jag ifrågasätter fortfarande om AT är den bästa vägen. När jag började fundera kring detta var jag helt på det klara att AT skulle finnas kvar, men med tiden har jag ändrat mig. Under AT ska man lära sig att bli doktor och allt det som man inte fick lära sig på praktiken under grundutbildningen. Man får ta ansvar. Jag ifrågasätter att man ska dela upp de två och förstår inte varför man inte skulle kunna lära sig detta under utbildningen? Jag tror att man kan ta det som är bra med AT och integrera det i grundutbildningen, ge kandidaterna ansvar, låt de täcka jourlinjerna, självklart med uppbackning av mer erfarna kollegor vars huvuduppgift bör vara att handleda och agera kunskapsbank. Jag tycker att det är viktigt att stärka den utbildningstradition som finns i läkaryrket som lärlingsyrke. Jag skriver mer om detta i nästa nummer av Appendix och jag vill gärna ha era åsikter om detta!

I senaste numret av Läkartidningen kommenteras mitt inlägg igen. Denna gång skriver Jonas Nordquist med utgångspunkt från en ny studie om framtidens läkarutbildning. Han gör många bra poänger och skriver mycket om det som jag menar. Det ska bli riktigt intressant att läsa studien när den släpps!

Inga kommentarer: